Linjatuottaja pitää elokuvabudjetin kurissa ja ratkoo pulmatilanteita – ”Tässä työssä ei saa hätkähtää pienistä”

Hanna Virolainen oli töissä Mielensäpahoittaja-elokuvan jatko-osan kuvauksissa Tuusulassa. Solar Filmsin omistama vanha Escort on elokuvassa Mielensäpahoittajan rakas menopeli.

Kameran takana -juttusarjassa kerrotaan elokuva-alalla työskentelevien ihmisten ammateista.  Ensimmäisessä osassa Hanna Virolainen kertoo linjatuottajan työstä.

Solar Films -tuotantoyhtiöllä työskentelevä Hanna Virolainen on ollut tekemässä lukuisia elokuvia kuten Yösyöttö, Hevisaurus, Saattokeikka ja Onnelin ja Annelin talvi.

”Linjatuottajan osuus elokuvanteossa alkaa siitä, kun tuottaja antaa käsikirjoituksen ja pyytää purkamaan sen. Tehtävänäni on selvittää miten paljon elokuvan tekemiseen tarvitaan rahaa. Puran käsikirjoituksen Movie Macig -ohjelmaan, jonka avulla aikatauluttamalla selvitän kuvauspäivien määrän ja kaiken mitä budjetoinnissa tulee ottaa huomioon: kuvauspäivien määrän, työryhmän koon, näyttelijät ja heidän kuvauspäivien määrät, mahdolliset räjähteet, digitaalisesti tehtävät efektit, erikoisajoneuvot ja niin edelleen. Jos elokuvassa käytetään paljon musiikkia, myös sille on varattava rahaa.”

Elokuvan budjetti valmistuu pala palalta. Budjetin valmistuttua linjatuottaja kokoaa työryhmän ja tekee näyttelijäsopimukset.

”Haastavinta on miettiä, mistä asioista on luovuttava säästösyistä, jos budjettia pitää pienentää. Silloin linjatuottajan on toimittava ohjaajan parhaaksi, mutta samalla hänen on huolehdittava siitä, että rahat riittävät. Suurin virhe olisi tehdä elokuvaa liian pienellä budjetilla.”

”Kuvausten alkaessa toimin kuvausryhmän esimiehenä. Minun on huolehdittava, että kaikilla on hyvät työolosuhteet ja selvitettävä mahdolliset ongelmatilanteet ja erimielisyydet. Elokuva on intensiivinen yhteistyöprojekti, jossa on mukana erilaisia ja eri taustaisia ihmisiä.  Ongelmatilanteilta ei aina vältytä. Silloin on huolehdittava siitä, että elokuvan teko jatkuu ja jälki vain paranee.”

Virolainen on työskennellyt elokuva-alalla vuodesta 2002. Hän kävi vuoden mittaisen elokuvaajakoulun Tuusulassa. Koulun jälkeen hän pääsi työharjoittelun kautta töihin Fantasia-Filmille.

”Työskentelin aluksi useissa eri tehtävissä; tuotantoassistenttina, kuvausjärjestäjänä, kuvaussihteerinä ja kakkosapulaisohjaajana. Se oli opettavaista. Näin koko elokuvan kaaren esituotantovaiheeesta siihen pisteeseen, että valmis filmikopio vietiin teattereihin.”

On tyypillistä, että elokuva-alalla edetään askel kerrallaan. Silloin näkee, viekö ala mukanaan ja sopiiko se itselle.

”Tämä on hektistä ja aktiiviisuutta vaativaa työtä. Elokuva-ala on pieni Suomessa, jonka vuoksi puskaradio on raadollinen. Hyville työntekijöille riittää töitä, kun taas ne jotka eivät sovellu alalle, tipahtavat nopeasti pois. Sanon aina ensikertalaisille, että kun hoidat hommasi hyvin, töitä riittää.”

”Henkilökohtaisesti koen suurimman onnistumisen tunteen silloin, kun olen onnistunut hoitamaan työni budjetin sallimissa rajoissa. Elokuvan valmistuttua takki on tyhjä, mutta jännä kyllä, uudesta projektista jaksaa innostua heti perään.”

”Erityisellä tavalla minulle on jäänyt mieleen Yösyöttö-elokuva. Se tehtiin pienillä resursseilla. Minun oli huolehdittava kuvauksissa olleista vauvoista, koska meillä ei ollut varaa palkata vauvavastaavaa. Näin jo käsikirjoitusvaiheessa, että Yösyötöstä tulee loistava elokuva. Rakkaus elokuvaa kohtaan muodostui niin suureksi, että olin valmis laittamaan itseni peliin – ja mikäs on ihanampaa kuin vauvojen hoitaminen!”

Virolaisen mukaan elokuva-alan hienous piilee onnistuneessa yhteistyössä. On hienoa, kun joukko ihmisiä tekee työtänsä suurella sydämellä ja onnistuu yhdessä. Onnistuneen työpäivän jälkeen saa ajaa kotiin hymyssä suin.

Loppupeleissä tämä on työ muiden joukossa. Ammatisssa tarvitaan sosiaalisia taitoja ja pelisilmää sekä tarvittava määrä jämäkkyyttä ja esimiestaitoja.

Kuvauspäivinä linjatuottajan on ioltava tavoitettavissa 24 tuntia. Virolaisen perhe on tottunut siihen, että kuvauspäivinä äitiä ei juuri näe kotona. Lähipiiristä kuuluu usein ihmettelyä, että eihän tuossa työssä ole mitään järkeä.

”Ammatin myötä stressinsietokykyni on kasvanut suureksi, joten en hätkähdä pienistä. Yllättäviä tilanteita tulee eteen aina.  Kerran elokuvaa varten koulutettu orava kuoli kuvauspäivää edeltävänä päivänä, joten käsikirjoitusta oli muutettava viime hetkellä. Mutta siitä selvittiin. Parhaillaan mietin, miten saman näyttelijän saa maskeerattua viiden eri-ikäiseksi sekä missä ja milloin hänet on järkevintä kuvata minkäkin ikäisenä. Eiköhän tuostakin selvitä.”

Jutun kuvassa Hanna Virolainen on töissä Mielensäpahoittaja-elokuvan jatko-osan kuvauksissa Tuusulassa. Solar Filmsin omistama vanha Escort on elokuvassa Mielensäpahoittajan rakas menopeli.

Kuvahaun tulos haulle elisa viihde rakkautta ja anarkiaa

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone