Arvio: Vakoojasarja Nyrkki koukuttaa heti – sijoittuu todella hedelmälliseen ajanjaksoon

item nyrkki 3

Elisa Viihteen sarjauutuus, vakoilujännäri Nyrkki sijoittuu todella hedelmälliseen ajanjaksoon. Vuoden 1955 Helsinki on kuin tehty vakoilujännärin historialliseksi näyttämöksi.

Helsinki oli lännen portti Neuvostoliiton takapihalle. Kun padan äärellä hääri kokkeja moneen lähtöön, sormet oli helppo polttaa ja pääkokin asemasta väännettiin kulissientakaista ottelua.

Vuoden 1955 Suomi oli vakoilun kannalta kuin tutkimuslaboratorio tai testirata, jossa arkitodellisuudella ei ollut suurtakaan roolia. Oman porukan pussiin pelaaminen ja toisen maalinteon estäminen oli jatkuvaa aikaa vastaan ryntäilyä.

Parviainen_Edholm_lähi

Mikä ihmeen Nyrkki? Nyrkki on suomalaisten vakoilijoiden iskuryhmä, joka operoi maan alla. Isänmaan puolesta taistelevan ryhmän johtaja on Supon apulaispäällikkö Yrjö Ylitalo (Hannu-Pekka Björkman). Sarjassa seurataan Nyrkin toimintaa Emmi Parviaisen esittämän Helenan kautta. Helenalla on oma henkilökohtainen missionsa – selvittää hämärän peitossa olevaa menneisyyttään. Yrjöllä on Helenan elämässä vahva asema mutta salaisuus aukeaa pieni pala kerrallaan.
AJ Annilan ja Alli Haapasalon ohjaama Nyrkki koukuttaa välittömästi epätodellisella ja klaustrofobisella tunnelmallaan. Mikään ei ole sitä, miltä ensi silmäyksellä näyttää ja kukaan ei välttämättä ole se, miksi hän itsensä esittelee. Vieraan vallan agentteja löytyy lännestä ja idästä. Helsingin seurapiiripaikkojen vastapainona Porkkalan sotilastukikohtaa käytetään tehokkaasti. Porkkala tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia, sillä ulkomaailmaan eivät Porkkalan salaisuuden koskaan vuotaneet. Niinpä Porkkalaan voi käsikirjoittaa melkein ”mitä vain”.
Sarjan juoni etenee ripeästi ja vaivattomasti. Vakoilun maailmassa tilanne on kaiken aikaa päällä. Kun yksi asia on saatu hoidettua, johtaa se välittömästi toiseen. Käsikirjoittajat Katri ja Kirsti Manninen onnistuvat mainiosti luomaan hermostunutta ja hektistä tunnelmaa jota maustetaan sopivasti elävän elämän välähdyksillä. Tietty maanläheisyys erottaa sarjan ulkomaisista kilpailijoistaan. Nyrkin agentit ovat tavallisia ihmisiä, jotka tekevät työtään hiljaisesti aatteen ja isänmaan puolesta – ei maineen, rahan tai kunnian vuoksi.
Uusivirta_Julius+Boije
Koska sarjan tapahtumat peilautuvat todellisen historiankirjoituksen taustaviitteisiin, käsikirjoittajille on tarjolla runsaasti mehukkaita juonikuvioita. Länsi ja Neuvostoliitto haluavat Suomen presidentiksi oman miehen. Samaan aikaan Porkkalasta tehdään pelinappulaa sekä Suomen sisäpolitiikkaan että Neuvostoliiton valtataisteluun. Kun mukaan saadaan vielä henkilökohtaisia vaikuttimia ja pyrkimyksiä, juonikuvioiden variaatioiden rikkaus on ilmeistä. Henkilöhahmojen kehittely jää juonenkuljetuksen jalkoihin. Oikeastaan vain Yrjön ja Helenan taustoja luodaan aktiivisesti. Matkan varrella mukana on mielenkiintoisia sivuhenkilöitä, joista osa jää vain sivuhuomautusten tasolle. Esimerkkinä maineikas Tabe Slioor, joka herää elävästi henkiin Jessica Grabowskyn mainion roolisuorituksen ansiosta. Myös Olavi Uusivirran rooli Yrjön sisarenpoikana, palavasieluisena aktivistina, on onnistunut.
Hannu-Pekka Björkman esittää roolia, joka on tuttu niin monista elokuvista. Björkman on kuitenkin vakuuttava. Mies olisi tähti myös Hollywoodissa. Björkmanissa on kuitenkin yksi huono puoli – hän jyrää alleen heikommat vastanäyttelijät. Nyrkki ei tee poikkeusta. Björkman hallitsee kohtauksia, mutta onneksi Emmi Parviaisesta on miehelle vastusta. Parviaisen ilmeikäs suoritus vain vahvistuu jakso jaksolta. Parviaisessa on kaikkea, jota agenttitarina kaipaa: viettelevää kauneutta, salaperäisyyttä, haavoittuvuutta sekä sisällään suuri mysteeri.
Nyrkki_ShadowLines_kuvitus
Heti ensimmäinen jakso osoittaa Nyrkin vahvuudet. Salaperäinen ilmapiiri, pilkuntarkkaa ajankuvausta sekä vyörynä etenevä juoni. Ensimmäisessä jaksossa vierailee myös tuttu naisnäyttelijä, joka tekee räväkän sisääntulon. Kannattaa kiinnittää huomiota tappelukohtaukseen, joka on kansainvälistä tasoa. Uskottava väkivallan purkaus, vaikka vastassa on nainen ja mies. Samalla sarja osoittaa yhden perusolettamuksistaan – hyväkin henkilöhahmo on mukana kuvioissa vain niin kauan kuin se on kokonaisuuden kannalta perusteltua.
Nyrkin juonikuvioista ei halua paljastaa liikaa, sillä tapahtumien vyöry on melkoinen ja katsojalle suo löytämisen ilon. Historiaan vihkiytynyt huomaa sarjassa varmasti mieltä kutkuttavia sivuhuomautuksia. Toisaalta, sarjan juoni etenee niin liukkaasti, ettei historiallisten taustojen tuntemisen puute aiheuta katsomiskokemukseen kuoppia. Nyrkki on laatua isoilla kirjaimilla, kaikilla mahdollisilla mittareilla. Tekijät ovat nähneet vaivaa taustoihin ja kun toimintaympäristö on uskottava, maaperä on hedelmällinen viihdyttävälle ja koukuttavalle draamalle. Ja vielä vihjeenä sarjan katsojalle, muista epäillä kaikkea ja kaikkia!
Teksti: J.A. Kaunisto
Nyrkki on katsottavissa Elisa Viihteen Aitiossa.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone