Olavi Uusivirta yllättää – kaksi konserttielokuvaa julkaistaan suoratoistopalvelussa

olavi-uusivirta-aurinogon-lapsi-promo-12-tero-ahonen

Suomen suosituimpiin artisteihin lukeutuva Olavi Uusivirta on yhdessä yhtyeensä kanssa suunnitellut kaksi temaattista konserttia, jotka muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden.

Taltioiduista konserteista ensimmäisenä julkaistaan Auringon lapsi, joka on katsottavissa Elisa Viihteen Vuokraamossa lauantaista 25.4. alkaen. Intiimi ja spontaani olohuonekonsertti Zeppeliini julkaistaan 15.5.

Olavi Uusivirta valottaa konserttielokuviaan seuraavasti:

Jylyä oli kuulunut jo parin viikon ajan, mutta ensimmäinen kunnon pommi putosi maaliskuun 12. päivä. Keikkabussimme oli juuri parkkeerannut Tahkon hiihtokeskuksen pihaan, kun Sanna Marinin vakavat mutta rauhalliset kasvot ilmestyivät tietokoneen ruudulle. Ymmärsimme, että keikat taisivat olla pitkälti tässä. Kevätkiertueen peruuntumisen aiheuttamaa voimatonta alakuloa kesti muutaman päivän, kunnes eräänä aamuna heräsin pää täynnä ideoita. Mikä kaikki voisikaan juuri nyt olla mahdollista nyt, kun maailman rattaat hetkeksi seisahtuvat. Pysähtyminen on epämukava tosiasia, mutta se jos jokin voi olla myös hedelmällistä maaperää luovuudelle, mietiskelylle ja pähkähulluille ideoille. Päätimme yhtyeeni kanssa tehdä jotain, johon emme muuten olisi kiireen keskellä ryhtyneet. Päätimme suunnitella ja toteuttaa kaksi täysin uniikkia konserttia tai oikeastaan konserttielokuvaa pop up -periaatteella. Taustalla oli ajatus 24 hour play -tyyppisestä dogmasta, jossa esitys synnytetään alusta loppuun mahdottoman lyhyessä ajassa”.

Juttu jatkuu kuvan alla.

olavi-uusivirta-aurinogon-lapsi-promo-03

Ensimmäisenä Olavi Uusivirta yhtyeineen lähti yhdessä art directorina toimineen graafisen suunnittelijan ja valokuvaajan Tero Ahosen kanssa suunnittelemaan Auringon lapsi -nimistä kokonaisuutta. Reilun tunnin mittainen konserttielokuva taltioitiin huhtikuun toisella viikolla Ahosen studiotilassa Helsingin keskustassa sijaitsevan vanhan kerrostalon kahdeksannessa kerroksessa sijaitsevassa tornissa. Studiokäytössä olevasta korkeasta tilasta kaari-ikkunoineen tuli heti teoksen keskeinen elementti.

Sekä tila itsessään että vallitseva poikkeustila nostivat esiin tietyn tyyppisiä kappaleita tuotannostamme. Havaitsin, että olosuhteet ristivalottavat uudella tavalla biisejä ja niiden lyriikoita esiin nousee tasoja ja ulottuvuuksia, jotka ovat jääneet pinnan alle. Nopeasti tuli mieleen parikymmentä kappaletta, jotka tuntuivat yhtäkkiä peilaavan tätä erityistä aikaa. Näiden kappaleiden pohjalta rakennettiin biisilista niin, että lopullisessa konsertissa on kymmenkunta kohtausta, joissa jokainen biisi tai biisipari muodostaa oman pienoismaailmansa, Uusivirta kertoo.

Tunnelmaa luodaan myös erilaisten hahmojen ja puvustuksellisen dramaturgian kautta. Konserttielokuvassa nähdään joukko muodonmuutoksia niin Olavissa kuin muussakin bändissä.

Unenomaisen Auringon lapsi -konserttielokuvan vastinparina nähdään yli sata vuotta vanhalla Jan Mayen -kuunarilaivalla taltioitava intiimi ”olohuonekeikka” Zeppeliini. Tässäkin konsertissa keskeisessä roolissa on persoonallinen tila — paikka, jonka ensisijainen käyttötarkoitus on jokin muu kuin musiikin esittäminen. Soitto ja laulu tosin lienee kaikunut kaljaasien kajuutoissa kautta historian, mutta enimmäkseen niissä on todennäköisesti kuitenkin tutkittu merikarttoja ja perattu päivän kalansaalista. Jan Mayenilla musiikki sen sijaan on soinut erityisen tenhovoimaisesti viime vuosina, kun sen nykyiset isännät Hugo ja Leo Stillman ovat järjestäneet kuunarin uumenissa klubeja ja illanistujaisia.

Vierailin Jan Mayenilla ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten. Olimme päätyneet sekalaisella seurakunnalla jatkoille ’jollekin vanhalle botskille’. Ilmeeni taisi olla näkemisen arvoinen, kun ensi kerran laskeuduin kapeat portaat kajuuttaan. Luulin joutuneeni jonkun vanhan seikkailuleffan kuvauksiin, niin käsittämättömän maaginen oli tunnelma vanhan laivan sisuksissa. Sadan vuoden merimatkojen loputtomat tarinat huokuivat seiniltä. Päätin heti, että tänne on joskus päästävä keikalle. Nyt se tilaisuus sitten koitti. Valitettavasti tällä kertaa ilman liveyleisöä, mutta uskon ainutkertaisen fiiliksen välittyvän myös kotisohville, Uusivirta kommentoi.

Auringon lapsi  -konsertin biisilista

Huomenna hän tulee

Ehkä sun on pakko mennä

Laula, tyttö

Auringon lapsi

Kuolemantanssi

Kuollut kaupunki

Vien sut täältä pois

Olet elossa

Me ei kuolla koskaan

Miten mulla meni

Sinä elät yksin

Sininen kukka

Kuva: Tero Ahonen

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone