Arvostelussa genrerajoja rikkova kolmiodraama The Favourite

favourite

The Favourite on Yorgos Lanthimoksen tähän asti viihdyttävin elokuva.

The Favourite. Ohjaus: Yorgos Lanthimos. Pääosissa: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone. 120 min. K16.

1700-luvun alun Englannissa kuningatar Anna (Olivia Colman) on henkisesti ja fyysisesti kyvytön johtamaan Ranskan kanssa sotaa käyvää maataan. Niinpä hänen läheinen ystävänsä, kreivitär Sarah (Rachel Weisz), on ottanut salakavalasti kruunaamattoman sijaishallitsijan paikan johdatellen kuningattaren politiikkaa mieleisiinsä suuntiin.

Hoviin saapuu yllättäen Sarahin nuorempi serkku Abigail (Emma Stone), joka on menettänyt etuoikeutetun asemansa isänsä vähemmän onnekkaan kortinpeluun seurauksena. Hän alkaa juonitella itseään ensin Sarahin ja tämän jälkeen kuningattaren suosioon.

Kreikan ”oudon aallon” kuuluisin edustaja, Yorgos Lanthimos (mm. Dogtooth,2009; The Lobster, 2015; Killing of a Sacred Deer, 2017), on The Favouritessa aiempaa vähemmän outo ja monitulkintainen. Huumorikin on suorempaa ja helpommin naurun kautta purkautuvaa, sysimustaa tosin edelleen. Osasyy lienee siinä, että kyseessä on ohjaajan ensimmäinen elokuva, jonka käsikirjoittamiseen hän ei ole osallistunut.

Siitä huolimatta The Favourite rikkoo genreodotuksia olemalla tyystin muuta kuin perinteinen historiallinen pukudraama. Ilmeisimmät esikuvat joutuu hakemaan melko kaukaa: naisten välinen juonittelu tuo mieleen All about Even (1950), luonnon- ja kynttilänvalon runsas käyttö sekä kalansilmä- ja laajakuvalinssiä hyödyntävä kuvaus muistuttavat Barry Lyndonista (1975).

Lanthimosin aiemmista elokuvista tuttu, tunnereaktioista riisuttu dialogi, joka korosti elokuvien omaa keinotodellisuutta, on vaihtunut vivahteikkaampaan ja ilmeikkäämpään ilmaisuun. Se antaa näyttelijöille enemmän tilaa loistaa, eivätkä Colman, Weisz ja Stone jätä sitä hyödyntämättä. Kaikki kolme saivat rooleistaan ansaitut Oscar-ehdokkuudet, palkinto kainalossa kotiin lähti ensin mainittu.

Abigailin ja Sarahin välisessä kaksintaistelussa manipuloidaan katsojan mieltä vuoroin kummankin puolelle, kunnes asetelma menettää tyystin merkityksensä – muttei viihdyttävyyttään.

Vahvan naiskolmikon rinnalla miesten tehtäväksi jää koreilla puvuilla ja peruukeilla.

J. K. Silvennoinen

Vuokaa elokuva Elisa Viihde Vuokraamosta

 

 

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone