Arvio: Italialaisen ”The Placen” jokainen kohtaus sijoittuu kahvilan pöytään.

the-place

The Place. Ohjaus: Paolo Genovese. Pääosassa: Valerio Mastandrea. 105 min. S.

Kahvilan nurkassa istuu tylsistyneen näköinen mies suurta muistikirjaa selaillen. Hänen pöytäänsä istahtaa tyytymätön ihminen, joka pyytää häneltä palvelusta. Mies avaa mustan kirjansa ja kertoo hintansa.

The Place rakentuu edellä kuvatun tilanteen toistosta ja variaatioista. Kohtaukset ovat lyhyitä, dialogivetoisia ja sijoittuvat 1950-luvun amerikkalaisen dinerin kaltaisen kahvilan nurkkapöytään.

Asiakkaiden toiveet eivät ole vaatimattomimmasta päästä: sokea toivoo näkevänsä, kuolevan pojan isä lapsensa parantumista, nunna yhteyttä Jumalaan, yksinäinen mies yötä pornotähden kanssa. Jotta toive toteutuisi, on asiakkaan suoritettava miehen määräämä tehtävä, kuten raiskaus, pommi-isku tai tuntemattoman lapsen murha. Hinnasta ei voi tinkiä.

The Booth at the End (2010) tv-sarjan ensimmäiseen tuotantokauteen pohjautuvan elokuvan ihmiskohtalot alkavat nopeasti kietoutua toisiinsa, pääosin ennalta arvattavilla tavoilla. En ole sarjaa nähnyt, mutta on helppo kuvitella, että kymmenen jakson mitassa juonen ja uskottavan maailman kehittely onnistuu elokuvaa paremmin.

Kymmenen tapauksen sijaan olisi ollut järkevämpää keskittyä vain muutamaan ja antaa niille enemmän tilaa. Nyt ihmisten kamppailu äärimmäisen vaikeiden valintojen edessä tuntuu pikakelaukselta.

Toisin kuin kahvilassa vierailevien asiakkaiden kohdalla, jäävät Valerio Mastandrean esittämän nimettömän miehen motiivit avoimiksi. Vito Corleonen tai Mefistofeleksen sijaan hän vaikuttaa työhönsä leipääntyneeltä maalaislääkäriltä, jolla on takana liian pitkä päivystysvuoro ja joka jakaa reseptivihkostaan rutiininomaisesti liian vahvoja lääkkeitä.

Ratkaisu, jossa varsinaiset teot kuvataan pelkän dialogin kautta, toimii hyvin. Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu, ettei The Place kykene perustelemaan uskottavasti ihmisten luottamusta salaperäisen miehen yliluonnolliseen kykyyn toteuttaa toiveita. Se on omiaan vesittämään elokuvan esittämää moraalista kysymystä.

J. K. Silvennoinen

Vuokraa elokuva Elisa Viihde Vuokraamosta

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone